Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Problema omului si vietii umane ocupa un loc central in filosofiile si religiile tuturor timpurilor. Dar de-a lungul vremii viata umana in complexitatea ei a fost inteleasa tot atat de diferit pe cat de diferite au fost ideologiile si credintele religioase
"Hainele de piele" au fost adaugate omului dupa cadere si ca astfel ele nu reprezinta un element constitutiv natural al lui. Ceea ce observatia empirica numeste "naturalitatea" omului este pentru invatatura biblica si patristica o stare ulterioara, de dupa cadere, nu insasi natura lui originara, si...
Umanitatea in experienta ei istorica si-a asumat existenta intr-o gama diversificata de manifestare pe care specializarea stricta actuala o supune unei analize minutioase. Astfel omul poate fi considerat din mai multe puncte de vedere: psihologie, social, cultural
Intr-o carte recenta, teologul anglican A.M.Allchin se ocupa de fenomenul unei forme noi a teologiei sau a gandirii despre Dumnezeu. Fenomenul e comun Rasaritului si Apusului. Din partea ortodoxa l-a facut cunoscut in Occident mai ales Vl.Lossky, in cele cateva scrieri ale sale
Daca Nasterea Domnului poate fi mai usor inteleasa in toata bogatia semnificatiei sale, Teofania, in schimb, apare ea mai complexa si mai tainica. Cuvantul Teofanie inseamna aratarea lui Dumnezeu. Sa reamintim faptele relatate de Evanghelie : Hristos vine la Iordan
Pentrul omul religios, spatiul nu este omogen, ci prezinta rupturi si sparturi. Unele portiuni de spatiu sunt calitativ diferite de celelalte. "Nu te apropia aici”, ii spune Domnul lui Moise, "ci scoate-ti incaltamintea din picioarele tale, ca locul pe care calci este pamant sfant
Tema aceasta nu inseamna numai o problematica, o controversa si o dificultate, ci mai ales o permanenta actualizare si responsabilizare. Adica: nu este vorba numai de faptul ca spiritualitatea ortodoxa si romaneasca - intrand in relatie cu societatea consumista europeana
Constituie o convingere comuna tuturor crestinilor nevoia participarii Bisericii la abordarea si solutionarea problemelor sociale. Ceea ce este firesc, intrucat scopul Bisericii nu este sa ramana deoparte, ci sa se apropie de om in toate aspectele
In prima Cuvantare teologica, Sf. Grigorie de Nazianz, dupa ce scrie ca "a exprima pe Dumnezeu este cu neputinta, dar a-L intelege e si mai imposibil", indeamna: "Filosofeaza-mi despre lume sau despre lumi
g. Urmarile unirii celor doua firi in Hristos pentru noi. Dupa Nicolae Cabasila, Dumnezeu Cuvantul Isi insuseste in Sfintele Taine simturile noastre si le umple de lucrarea Lui, cum Si-a insusit si le-a umplut pe ale trupului Sau. Insusindu-le pe acestea, Se imprima in toate functiile noastre...
Inainte de a intra in reflectiile asupra Sfintei Liturghii, in a intelege ce este ea si care-i este rolul in viata crestina, e nevoie a pune inceput prin a arata temeiul ei si a celorlalte Sfinte Taine in Hristos, Dumnezeu-om. Acest fundament sta in argumentul de neclintit al expresiei ca Adevaarul...
Sfantul Ierarh Antim Ivireanul - Cu ajutorul lui Dumnezeu ne bucuram, in aceste vremuri, sufletele de pacea care izvoraste din smerita slujire si pomenire a Sfantului Antim Ivireanul – Ierarhul ctitor de cultura, spiritualitate si viata duhovniceasca in aceste locuri binecuvantate de Dumnezeu si...
Sfantul Neagoe Basarab - Cu ajutorul lui Dumnezeu ne bucuram, in aceste vremuri, sufletele de pacea ce izvoraste din frumoasa proclamare a canonizarii si din smerita slujire si pomenire (de acum) a Sfantului Domnitor Neagoe Basarab – Domn al Culturii, Spiritualitatii si Print al Pacii - ctitor de...
Sfantul Stefan cel Mare - Cu ajutorul lui Dumnezeu ne bucuram, in aceste vremuri, sufletele de pacea ce izvoraste din frumoasa proclamare a canonizarii si din smerita slujire si pomenire a Dreptmaritorului Stefan cel Mare si Sfant – Ocrotitorul intregii Moldove, Domn al Culturii, Spiritualitatii...
In spiritualitatea ortodoxa - in general - si in cea romaneasca - in special, cultul divin public joaca un rol cu totul deosebit. Prin frumusetea ceremoniilor, prin bogatia doctrinara si prin semnificatia lui mistico-simbolica, cultul divin intretine permanent legatura credinciosilor cu Dumnezeu
Este important sa intelegem ca relatia de concubinaj este pagubitoare atat pentru sufletul barbatului, cat si pentru cel al femeii. Rolul de concubina asaza femeia intr-o situatie nefireasca. In primul rand, ea nu este sigura de viitor. Si nu se stie care va fi rezultatul acestui „test": va...
Deosebirea radicala si esentiala intre idol si icoana sta in faptul ca idolul e reprezentarea confectionata a fortelor imanente ale naturii. Omul insusi e conceput ca fiind cu totul stapanit de ele sau incadrat in ele, chiar daca sta pe treapta cea mai inalta in cadrul naturii
Intelepciunea si-a zidit siesi casa. Omul este casa de lut a intelepciunii, dar numai atunci cand aduna in sine ratiunile sau intelepciunile tuturor celor create pentru sine. Iata o perspectiva noua in care trebuie sa fie circumscris exegetic referatul antropogenezei
Structurat launtric pe o mentalitate dualista si o reprezentare magica a realitatii, evul mediu - mai ales occidental, dar nu in exclusivitate - poate fi caracterizat ca era a miracolului supranatural. Omul medieval stia ca traieste intr-o lume stranie, vazuta si nevazuta
Nimeni nu e nestiutor cu privire la faptul ca rugaciunea e intr-adevar o nevoie primordiala a fiecarui suflet, e un pom al vietii, care hraneste omul si-l face nestricacios, fiindca ne face partasi ai Dumnezeului Cel vesnic si nestricacios